News

STEUN HET FREERUN PARK, VUL IN:

http://wtrns.fr/145XW-IrdNOuQu
BASIS TUTORIALS VOOR FREERUNNING

In dit topic vind je tutorials van een aantal basic bewegingen die je bij freerun vaak gebruikt. Gebruik de informatie om een idee te krijgen over hoe je bepaalde bewegingen moet uitvoeren. Echter, niks gaan boven trainen, trainen, trainen. Elke beweging voelt voor iedereen anders en advies van anderen zal je dan ook nooit in staat stellen bewegingen perfect uit te voeren zonder zelf veel te hebben geoefend.


Inhoud:

1) De basis

*PK rolls
*Advanced PK rolls
*Precisions
*Climb-up
*Muscle Memory

2) Vaults

*Monkey Vault
*Lazy Vault
*Dash Vault
*Kong Vault

3) Flips

*Blocking
*Frontflip
*Sideflip
*Sideflip splitfoot
*Backflip


1. DE BASIS

Met freerunning zijn er twee ontzettend belangrijke basistechnieken, die iedere freerunner moet beheersen. Ten eerste is er de parkour roll. Deze speciaal ontwikkelde rol wordt gebruikt om de klap na het springen van een hoogte te verminderen. Ten tweede is er de precision, een term die gebruikt wordt bij sprongen van het ene naar het andere object met de bedoeling zo precies mogelijk te landen.

Basic parkour roll:
Roll tutorial


Advanced parkour roll:
Advanced parkour roll tutorial


Precision:
Precision jumping tutorial



Een andere zeer belangrijke techniek is de climb-up. Zoals je waarschijnlijk zult begrijpen heeft deze beweging te maken met klimmen. Een climb-up zal je vaak toepassen in combinatie met andere technieken zoals een wallrun of catleaps (technieken die hier niet zullen worden besproken).


Climb-up:
Climb-up tutorial



Een ander belangrijk element in freerun training is 'muscle memory'. Kort gezegd, hoe vaker je een beweging goed uitvoert, hoe beter je lichaam 'leert' deze beweging nogmaals correct uit te voeren. Vergelijk het met lopen, wat ieder mens ooit heeft moeten leren. Hoe vaker je het deed als kind zijnde, hoe makkelijker het ging. Nu, jaren later, denk je er niet eens meer over na als je loopt. Het gaat automatisch. Waarom? Omdat je lichaam weet hoe het moet lopen. Dit soort ontwikkeling kan je lichaam ook doormaken bij freerun bewegingen. In de video hieronder wordt uitgelegd hoe dit werkt bij freerun.


Muscle memory:
Muscle memory




2. VAULTS

Vaults is een verzamelnaam voor een groot aantal sprongtechnieken die gebruikt kunnen worden om lage obstakels, zoals bankjes, hekken, en muurtjes te overbruggen. Zo'n sprong gaat in het geval van een vault gepaard met een bepaalde handplaatsing. Let er wel op dat er verschil van mening bestaat over wat wel en geen vaults zijn. Ook de namen van vaults wil in het dagelijks gebruik nog wel eens verschillen.


Overzicht van een groot aantal vaults:
Vaults



Een aantal van de vaults in bovenstaande video wordt vaak gebruikt en/of zijn erg belangrijk in combinatie met andere bewegingen. Daarom staan hieronder tutorials voor deze basic vaults:


Monkey Vault:
How to do Parkour : Parkour Training : Monkey Vault



Lazy Vault:
How to do Parkour : Parkour Training : Lazy Vault



Dash Vault:
How to do Parkour : Parkour Training : Dash Vault



Kong Vault:
How to do Parkour : Parkour Training : Kong Vault




3. FLIPS

Flips is het Engels woord voor salto’s en zijn voor veel freerunners een belangrijk onderdeel van hun training. Veel beginners hebben het meeste moeite met één aspect van fliptechniek, namelijk hoogte maken. Hoogte maken met flips doe je door middel van ‘blocking’. Wil je goed worden in flips zorg dan dat je heel goed leert blocken!

Blocking:
Blocking tutorial



Er zijn een aantal flips die worden geclassificieerd als basisflips omdat ze makkelijk uit te voeren zijn en/of omdat deze technieken fungeren als basis voor ingewikkeldere flips. De tutorials van deze flips zijn hieronder weergegeven.


Frontflip:
Frontflip Tutorial



Sideflip:
dogen's sideflip tutorial (Embedding disabled, limit reached)


Sideflip met splitfoot afzet
KJER Sideflip Tutorial ( 2007 ) (Embedding disabled, limit reached)


Backflip:
Back Flip Tutorial (Embedding disabled, limit reached)


Er zijn uiteraard nog veel meer tutorials te vinden op YouTube en wij raden dan ook zeker aan andere tutorials te bekijken als je probeert een beweging te leren. Iedereen legt bewegingen namelijk anders uit en de ene uitleg sluit mischien beter aan bij jouw lichaam dan de andere.

Ook zijn er veel meer technieken in freerun dan die hierboven vermeld staan, maar wij wilen ons beperken tot slechts een aantal technieken die worden gezien als de basistechnieken van freerunning. Wij raden iedereen aan eerst de basis GOED onder de knie te krijgen voordat je overgaat naar ingewikkeldere technieken.

Het allerbelangrijkste wat je moet leren als je begint met freerunning is luisteren naar je lichaam, leren inschatten wat je kan en begrijpen dat het verkeerd uitvoeren van technieken en/of te snel moeilijke sprongen willen doen serieuze risico's voor je gezondheid met zich mee brengt.

Train veilig en train verantwoord!

Succes!
-Freerun-Nederland

Share on Twitter! Digg this story! Del.icio.us Share on Facebook! Technorati Reddit StumbleUpon

Articles in « Freerun technieken »

Comments *

1) Re: Basis technieken voor freerunning
Written by Sicky on July 06, 2011, 11:46:42 AM
Thanks for the advanced pk roll tutorial, I will pay notice to this when I go out there to freerun
2) Re: Basis technieken voor freerunning
Written by Run4Fun on July 08, 2011, 04:43:56 PM
Really usefull for beginners such as me. Really great! thnx
3) Re: Basis technieken voor freerunning
Written by Inhale on September 05, 2011, 11:06:15 AM
I don't like the basic roll tutorial, it has too little usefull information about why you roll and how you roll. Saving your head? mwah.. and the diveroll and mega frontflip drop are nice.. but..
On the other hand the advanced pk rol is SUPERNICE movie, it helped me alot in the days when i was trying to perfect it.

Maybe you would wanna explain even more textwise that the most important thing about rolling is that is feels right, Does is hurt/bad does it feel nice/good! + Live rolling, do 1 million rolls and it will be good;)

I really found this page good because you've sorted out the better guides from the internet.

btw, there's always discussion about muscle memory and if it exists in the way its explained here, the effects are something like that but no memmory or muscle fiber stuff is happening to cause it:)

Good work!
Commenting option has been turned off for this article.

Advertisement